Ontwerp van verpakkingen: 6 tips

De kwaliteit van ontwerp en uitvoering van de verpakkingen van uw producten is een belangrijk onderdeel van uw marketingsucces. Immers ‘You never get a second chance for a first impression’. De verpakking is als het ware hét uithangbord van uw product in het schap. Bovendien zorgt de verpakking voor één van de belangrijkste contactmomenten met uw klant.

De 6e P
In de marketing wordt verpakking (packaging) als één van de ‘P’s’ binnen de marketingmix gezien. Zoals bij velen van u bekend bestaat de traditionele marketingmix uit 4 P’s: Product, Prijs, Plaats en Promotie. Later werd deze mix uitgebreid met o.a. de ‘P’ van personeel en de ‘P’ van Packaging. Hoe dan ook: verpakking speelt een belangrijke rol in de (eenzijdige) communicatie met de potentiële klant. Maar hoe ontwerp je een goede verpakking?

 

6 Tips voor het ontwerp van verpakkingen
Vele wegen leiden naar Rome. Dat geldt ook voor het ontwerp- en maakproces dat moet leiden tot de beste verpakking. De tips hieronder geven verschillende onderdelen van dit proces aan.

 

1. Ken je doelgroep
Dit ligt natuurlijk voor de hand. Ook voor de verpakking geldt dat duidelijk moet zijn voor wie de verpakking moet aanspreken.

 

2. Weet wat je vertellen wilt en moet
Primair zorgt de verpakking voor het overbrengen van basisinformatie. Zaken als de inhoud van de verpakking, een eventuele ingrediëntenlijst, een mogelijke gebruiksaanwijzing en een barcode behoren hiertoe. Afhankelijk van het verpakte product is een aantal zaken verplicht om op de verpakking te vermelden. Daarnaast kan het een doelstelling zijn dat de verpakking, bijvoorbeeld ‘in het schap’ positief moet opvallen.

 

3. Type verpakking
Het te verpakken product bepaalt deels de keuze voor het type verpakking en het soort verpakkingsmateriaal. Deze keuze is uiteraard van invloed op de mogelijkheden voor het design. Onderaan dit artikel treft u verschillende sprekende voorbeelden aan.

 

4. Design / ontwerp
Nadat het type verpakking en verpakkingsmateriaal (glas, plastic, karton, papier of een combinatie) zijn gekozen, kan worden gestart met het ontwerp van de verpakking. Dat kan betekenen dat de complete verpakking ontworpen moet worden of dat slechts een deel van de verpakking moet worden vormgegeven. Denk in dat laatste geval aan het designen van stickers, etiketten, labels of krimpfolie die op of om de verpakking komt.

 

Zoals gezegd vervult de verpakking verschillende rollen. De verpakking moet ervoor zorgen dat deze (positieve) aandacht trekt van het winkelend publiek. Wanneer het product via een webshop wordt aangeboden zijn er ook andere zaken die belangrijk zijn. Hier is het belangrijk dat de foto van de verpakking voldoende communiceert (dit is uiteraard ook afhankelijk van de kwaliteit van de foto). Wanneer het artikel wordt bezorgd is het belangrijk dat de verpakking correcte informatie geeft en de juiste bevestiging oproept door relevante informatie te geven en te zorgen voor een passende kwaliteitsuitstraling.

 

Het is duidelijk dat het design aan moet sluiten bij de huisstijl van de organisatie. Dat geldt uiteraard voor logo, huisstijlkleuren en lettertypes, maar ook voor de toegepaste fotografiestijl en vormentaal. Deze consistentie in het gebruik van huisstijlelementen zorgt voor herkenning en vertrouwen. Belangrijke aspecten bij het opbouwen van de relatie met de klant.

 

5. Onderzoek en informeer
In het complete verpakkingsproces is het goed om te kijken hoe collegamerken omgaan met hun verpakking. Welk type gebruiken zij? Hoe valt deze op? Vergeet vooral niet om je klanten te vragen: Wat vinden zij belangrijk aan de verpakking?

 

Overweeg daarom in de beginfase meerdere varianten of modellen en onderzoek welke daarvan de voorkeur van de klant heeft.

 

6. Kwaliteit drukwerk
Een geslaagd ontwerp is één, de kwaliteit van het drukwerk ook. Hier geldt duidelijk het 1 + 1 = 3 principe. Daarbij gaat het niet alleen om de kwaliteit van het afdrukken zelf maar ook om de kwaliteit van het materiaal waarop wordt gedrukt. Kies daarom voor een kwaliteitsdrukker. Een drukker die in staat is het design op de juiste wijze om te zetten in de fysieke verpakking of verpakkingsonderdeel (stickers, etiketten of labels).

 

De boodschap uit de zin ‘You judge a book by the cover’ (hitsingle ‘The Look of Love’ van ABC, een stukje jeugdsentiment) gaat dus zeker op voor verpakkingen.

 

Ik hoop u met bovenstaande tips dan ook van dienst te zijn. En vergeet niet: we zijn u graag van dienst!

 

 

 

 

 

 

 

 

Bronvermelding afbeeldingen: www.designfaves.com en www.hongkiat.com

chevron-leftAlertBrowse fileDownload fileFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoSpinnerCalendarSort NoneSort ASCSort DESCReturn arrowMinusThree DotsVisibleVisible