Excl. BTW
0

Uw winkelwagen is leeg

Doorgaan met winkelen

6 tips voor een optimaal verzendproces


Tips & TrendsWist u dat

Je kent ons natuurlijk van de razendsnelle levering van compatible etiketten. Wist je dat we onze labels door heel Europa bezorgen? Wij gaan voor 100% tevreden klanten, door snelle en betrouwbare productie én levering. Vandaar dat ons logistieke proces tot in de puntjes geregeld moet zijn. 

 

Wij hebben gekozen voor een nauwe samenwerking met onze vervoerder, DHL. Hierdoor weten we precies wat er speelt en kunnen we inspelen op kansen die zich voordoen om onze leveringen nog verder te optimaliseren. Onze klanten zijn vaak ook ondernemers, met een webshop en we willen graag onze tips en ervaring met jullie delen in dit blog.

Door de onderstaande tips heb je in no-time je verzendproces van a-z onder controle. En dat is mooi meegenomen met de drukke laatste maanden van het jaar voor de boeg!

1. Voorraad op peil? 
Het klinkt logisch en misschien erg voor de hand liggend maar een ruime etikettenbuffer, voldoende dozen en tape zijn noodzakelijk vooral tijdens de feestmaanden. Je hele bedrijf is tijdens topdrukte er vooral op gefocust om de producten de deur uit te krijgen en dan wil het voorraadbeheer er nog wel eens bij inschieten. Extra voorraad geeft rust voor de organisatie in deze periode. Zorg ervoor dat je dit op tijd organiseert. Bij Zolemba werken we snel en betrouwbaar. Als je je etiketten voor 21 uur besteld (ook op vrijdag!) dan heb je deze de volgende werkdag al in huis. Je kunt bij ons terecht voor compatible etiketten van alle bekende printermerken, zoals Zebra, Dymo en Brother. Ook kunnen wij de originele printers leveren, houd daarbij wel rekening met een iets langere levertijd. Neem gerust contact op met onze Service afdeling, we geven je graag advies voor de juiste keuze voor printer en/of etiketten.

 

2. Kies verzendstrategie 
Welke verzendstrategie pas je toe? Ga je voor gratis verzenden vanaf een bepaald bedrag? Of kies je voor een Flat rate, vaste verzendkosten geven namelijk zekerheid voor de klant. Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een berekening van de exacte kosten.​ Bij Zolemba is verzenden gratis vanaf € 50,-. Hiermee houden we de drempel laag waardoor je al vrij snel je etiketten gratis in huis hebt! Wij weten dat gratis verzending, vanaf een bepaald bedrag, belangrijk is voor onze klanten.  Welke strategie jij toepast is geheel afhankelijk van de potentiële impact van de strategie op jouw klanten. Ken je klanten en evolueer mee met zijn/haar opvattingen over een optimale shopervaring.
 
3. Wees open over verzendopties en kosten 
Onduidelijk gecommuniceerde verzendkosten en levertijden kunnen de conversieratio's negatief beïnvloedden. Transparantie over kosten en levertijden kan voor een klant net de laatste zet tot aankoop zijn. Wees dus duidelijk in de communicatie richting klant.  Op de website van Zolemba communiceren we ook onze levermogelijkheden én is het altijd mogelijk om in contact te treden met onze service afdeling mochten er speciale wensen zijn.

 

4. Denk ook na over het retourbeleid  
Veel klanten controleren het retourbeleid van een Webshop, zorg ook hierbij voor duidelijke strategie en communicatie richting klant. Het is een strategische keuze wie de kosten voor het retourbeleid uiteindelijk voor zijn rekening neemt en die keuze is afhankelijk van ​de branche en het verwachte rendement. ​Vooral in de modewereld is het gebruikelijk om het retour sturen zo gemakkelijk mogelijk te maken. Een voorgeprint etiket bij je levering zorgt ervoor dat de klant eenvoudig artikelen kan retourneren.

 

5. The last mile
The last mile is het gedeelte wat je als bedrijf niet of nauwelijks in de hand hebt. Het tijdsvak van afgeven bij de vervoerder tot afleveren bij de klant. Een duidelijk en goed etiket is onmisbaar – zodat de adresgegevens van je klant duidelijk leesbaar zijn voor de vervoerder. Niets is zo vervelend voor een klant om te moeten wachten op een besteld pakket wat niet aankomt. Minimaliseer dit risico en kies voor kwaliteitslabels (en printers). 

 

6. Maak van het uitpakken een feestje

Met wat kleine aanpassingen kan je de klant leuk verrassen met een bv een sample van een product, korting bon of persoonlijk bericht. Eventueel kan je de shopper motiveren om op sociaal media een positieve ervaring te delen. ​Gebruik de verpakking ook als communicatie middel. Wist je dat je bij Zolemba ook etiketten op maat kunt laten maken? [klik hier voor Configurator]. Ontwerp je eigen etiket met logo en een aantrekkelijke boodschap. De mogelijkheden zijn eindeloos in materiaal, vorm en kleur. Zo zorg je ook op die manier nog voor een glimlach bij je klant. Het etiket kun je op de buitenkant van een (standaard) doos plakken waardoor deze toch ''branded'' wordt, je merk wordt zichtbaar op de verpakking. Door ook nog een etiket met een groet, compliment of dank aan de binnenkant van de doos / deksel te plaatsen, maak je de klantbeleving helemaal áf!

 

Verras jouw klant

 

Creëer een geweldige ervaring voor jouw klanten, want dat creëert geweldige mogelijkheden voor jouw bedrijf! 

X
Samen verbeteren we het milieu!
Om het milieu te sparen en verpakkingsmateriaal te reduceren worden onze producten alleen nog maar per verkocht. Hierdoor ontvangt u wel korting op de rollen.